logo_bchStichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis nemen deel aan en ondersteunen actief het: “Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie”

Internet Site: www.herinneringseducatie.be






De website van het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) steekt in een nieuw kleedje

bch websiteBCH? – Het BCH richt zich tot iedereen die met herinneringseducatie aan de slag wil gaan. Op de homepage staan interessante projecten in de kijker en met de Toetssteen Herinneringseducatie geven we graag concrete tips ter reflectie en zelfevaluatie.

NIEUW - Op zoek naar educatief materiaal als inspiratie? Het BCH ontsluit via KlasCement een database met een groot aantal herinneringseducatieve websites en projecten. Vanaf nu vind je op de website van het BCH voor iedere rubriek op KlasCement de meest recente bijdrage onder het luik: “Educatief Materiaal”. Heb je interesse in een vorming? Stuur ons gerust een mailtje. We helpen je graag verder.

Herontdek de nieuwe website van het BCH en vergeet ook onze Facebook-pagina niet! Elk duimpje telt! 


 

















Ontstaan

Veel leraren lijken soms door het bos de bomen niet meer te zien. Er is zo’n ruim aanbod aan herinneringseducatie, maar het is niet altijd makkelijk om dat in de klas te krijgen. Daarom besliste de Minister van Onderwijs een projectsubsidie uit te trekken om de leerkrachten een helpende hand toe te steken. Dankzij deze subsidie ontstond in juli 2008 het “BCH”, het “Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie”.

 

Praktijk

De doelstelling van het BCH is dubbel en draait om transparantie en ondersteuning.

Enerzijds willen we een grotere transparantie van het aanbod aan herinneringseducatie creëren door middel van een gebruiksvriendelijke website en database. Deze database omvat alle Belgische herinneringseducatieve sites en projecten in de brede zin van het woord. Via een zoekfunctie op de website is deze database te consulteren. Zo kunnen leraren en leerlingen er probleemloos hun gading vinden in het diverse aanbod.

Anderzijds hopen we de leraar te ondersteunen en te helpen bij de vraag hoe je met een bepaalde doelgroep efficiënt kan werken aan herinneringseducatie. Herinneringseducatie wordt vanaf 2010 opgenomen in de vakoverschrijdende eindtermen en is bijgevolg niet enkel een zaak van de geschiedenisleraar. Het BCH zal hierin als denktank fungeren. Wij willen praktische tips formuleren en voorbeelden van goede praktijk aanreiken. Dit zou de eventuele onzekerheid bij leraren zonder historische opleiding weg moeten nemen.

 

BCH

Het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie (BCH) brengt de vier Vlaamse onderwijskoepels rond de tafel, samen met de pedagogisch verantwoordelijken van zes representatieve instellingen die meehielpen om Vlaanderen te onderwijzen in oorlogsverhalen.

De Kazerne Dossin vzw, de uitbreiding van het Joods Museum van Deportatie en Verzet, staat in voor de coördinatie van het BCH.

 

Unesco – Waarom lesgeven over de Holocaust?

unescoOp 27 januari 1945 werd Auschwitz door verkenners van de Russische 92ste infanteriedivisie bevrijd. Die dag is nu International Holocaust Remembrance Day. Dit jaar wordt de 70ste verjaardag van de bevrijding van het naziconcentratiekamp en moordcentrum herdacht. Deze verjaardag is de aanleiding voor het Unesco Platform Vlaanderen om een nieuwe brochure voor te stellen: Waarom lesgeven over de Holocaust?

Wie we ook zijn en waar we ook wonen, lesgeven over deze universele geschiedenis kan leerlingen helpen om kritisch te leren nadenken over de oorzaken van genocide en over de noodzaak om wereldvrede en mensenrechten te koesteren om dergelijke wreedheden in de toekomst te voorkomen.

De brochure is een korte introductie tot het ontstaan en de ontwikkeling van de Holocaust en de gemeenschappelijke kenmerken met andere genocides doorheen de geschiedenis. Er is eveneens aandacht voor hoe ons land omging met de Holocaust onder het regime van de Duitse bezetter.

Om leerkrachten op weg te helpen geeft de publicatie een overzicht van Vlaamse en buitenlandse bronnen met lesmateriaal en pedagogische tips om les te geven over de Holocaust. Het doel van deze herinneringseducatie is niet enkel om het verleden te begrijpen: dat is het startpunt. Door te leren over de Holocaust kunnen we beter begrijpen hoe Europa is kunnen afglijden naar deze genocide. Zo krijgen we inzicht in de daaropvolgende ontwikkeling van het internationaal recht en de internationale instellingen die erop gericht zijn genocide te voorkomen en te bestraffen. Door een zorgvuldige vergelijking met andere voorbeelden van massaal geweld kunnen wij bijdragen aan het beter begrijpen van de onderliggende mechanismen en aan de preventie van toekomstige genocides of andere vormen van grootschalige gruweldaden.

Brochure (pdf)

 

Start to Remember

start to rememberEen tijdje geleden ontwikkelde het Bijzonder Comité voor Herinneringseducatie een “toetssteen voor kwalitatieve herinneringseducatie”. Deze visietekst, met tips en suggesties voor projecten rond herinneringseducatie is nu vertaald in een online tool “Start to Remember”.

Sinds 17 januari 2013 is deze online tool te bereiken via de site van het BCH. “Start to Remember” is opgesteld als een test met een aantal vragen. Op het einde van de test krijg je een rapport met suggesties om je project aan te pakken.

Bent u al gestart met een project rond herinneringseducatie of heeft u plannen in die richting, laat u dan inspireren door deze test.

U kunt de test terugvinden via Start to Remember.

 

Voor alle info kan je terecht op www.herinneringseducatie.be of op onze facebookpagina “herinneringseducatie”. We hopen dat jij erbij kan zijn!