Georganiseerd onder auspiciën van de UNESCO, de minister-president van de Franse Gemeenschap van België, het Goethe-Institut van Brussel en verschillende Internationale Comités (Auschwitz, Buchenwald, Dachau, Mauthausen, Sachsenhausen).

Zes thema’s kwamen aan bod:


Zevenentwintig sprekers, artiesten en kunsthistorici, hebben hun praktijken en onderzoeken op het gebied van de toegepaste beeldende kunsten beschreven om het geheugen van de naziconcentratiekampen te vertegenwoordigen of te formuleren. Het ging erom, op de achtergrond, de erkenning van de mogelijkheden te omgrenzen die de kunst levert om het geheugen van de gebeurtenissen te behouden en om de debatten bij te werken over de belangrijke gevolgen van deze.


Publicatie:
De handelingen van het colloquium zijn verkrijgbaar in het Engels en het Frans: Y. Thanassekos, D. Weyssow (red.), “The memory of Auschwitz in contemporary art”/“La mémoire d'Auschwitz dans l'art contemporain”, Bulletin trimestriel de la Fondation Auschwitz, nr. 60FR, Juli-September 1998.

pdf van nr. 60FR

Onlinebestelling