Om wetenschappelijk onderzoek en verspreiding van de resultaten te bevorderen, organiseren Stichting Auschwitz en de vzw Auschwitz in Gedachtenis twee studiedagen gedurende dit academie jaar:

 

  • Dinsdag 19 oktober 2010 en vrijdag 4 februari 2011: 'Verplaatsingen, Deportaties, Verbanning'

 

Video's van de interventies

 

journee_etude_1

 

De verplaatsingen van volkeren werden vaak gebruikt door Staten of criminele organisaties om volkeren af te zonderen die als doelwit werden genomen. Het ontnemen van publieke zichtbaarheid, afschaffing van maatstaven en sociale kaders zijn hierbij bijkomende processen ten einde de ontkenning van algemene rechten te verwezenlijken. Het is dan mogelijk om deze volkeren onder druk te zetten (ontnemen van leefruimte, dwangarbeid…) of geweld aan te doen (hongersnood, misdaden, genociden…). Deze dwang en dit geweld brengen, door middel van hun radicaliteit, de identiteit en het bestaan zelf van deze bevolkingen en hun cultuur in gevaar. Anderzijds veroorzaken deze conflicten en hun gevolgen volksverhuizingen (exodus, verbanning, immigratie…). Deze veroorzaken op hun beurt verstoringen in het geo-demografische en politieke evenwicht van de betrokken regio’s. Dit was het geval tijdens de Eerste Wereldoorlog en zijn gevolgen tot lang na de Tweede Wereldoorlog. Daartegenover ontwikkelen de betrokken volkeren middelen en technieken of strategieën om een, eventueel voorzichtig, evenwicht te vrijwaren alsook een culturele eenheid. Op deze manier kunnen we een ganse cartografie maken van de Europese- en Wereldgeschiedenis aangaande vernietiging en verbanning.

 

journee_etude_3

 

Voorstelling en gedetailleerd programma van de studiedag op 4 februari 2011 (pdf in het Frans)

 

journee_etude_2

 

Video's van de interventies

 

 

 

De studiedag wordt georganiseerd door de vzw Auschwitz in Gedachtenis en de Stichitng Auschwitz.

Dit gebeuren wordt voorgezeten door:

– L. Jurgenson (Paris IV / CIRCE – CRECOB)
– P. Mesnard (vzw Auschwitz in Gedachtenis)

 

Vanaf het ontstaan van de media met grote verspreiding, begonnen de politieke instanties en politieke regeringspartijen boodschappen te ontwikkelen om hun imago te promoten en hiermee het publiek, waartoe ze zich richtten, te overtuigen. Hiervoor werden stereotypen gecreëerd om de aandacht en, meer specifiek de emoties van het publiek, te katalyseren. Het beeld van de tegenstander of vijand (de eerste werd al snel de tweede) werd veel gebruikt.

 

Op deze manier heeft men algemene instrumentalisatie gekend van beelden doorheen de toespraken en voorstellingen met politieke doeleinden. Specialisten, die we met hedendaagse publiciteitsmarketing kunnen vergelijken, hebben verschillende strategieën ontwikkeld die erop uit waren de opinies rond zich te scharen en minder om de politieke of sociale werkelijkheid begrijpelijk te maken. Op deze manier heeft de propaganda gewerkt en in de oorlogscontexten, gebruik makend van visuele getuigenissen van afgrijselijkheden, werd ze uiteindelijk een echt wapen. Van dit wapen hebben de totalitaire regimes gebruik gemaakt om een ideologische visie van de wereld te scheppen, van waaruit ze degenen die ze als hun vijanden bestempelen, te weren. Dit hetzij op raciaal, sociaal of politiek vlak.

 

Deze studiedag zal zich vooral focussen op de rol van de kunstenaars in de productie, toe-eigening of afwending van propaganda. Samengevat, de limieten, het spel (zowel in de ludieke als mechanische zin van het woord) en de gevaren tussen kunst en propaganda.


Voorstelling en gedetailleerd programma van de studiedag op 7 april 2011 (pdf)

Deze studiedag zal plaatsvinden in de Koninklijke Bibliotheek van België (Albertina) – Zaal: Auditorium Lippens – Toegang: Kunstberg en Keizerslaan, 2 – 1000 Brussel.

Simultane vertaling van het Frans naar het Nederlands en van het Nederlands naar het Frans.