Hieronder vindt u de pedagogische fiches terug in PDF-formaat zoals ze werden gepubliceerd in ons tijdschrift Sporen van herinnering:

  • Fiche 1 (pdf) Sporen van herinnering nr. 19: Hoe vrij zijn wij? Hoe vrij willen wij zijn? + Pedagogische toepassing
  • Fiche 2 (pdf) Sporen van herinnering nr. 21: Is een mens maar 60 000 RM waard?
    + Pedagogische toepassing: Is een mens maar 60 000 RM waard?
  • Fiche 3 (pdf) Sporen van herinnering nr. 23 – Thema: Geredde kinderen: Ontvoerde kinderen van Lidice overleefden de slachting. Maar werden zij daarom gered?
    + Pedagogische toepassing: Martelarendorpen
  • Fiche 4 (pdf) Sporen van herinnering nr. 24 – Thema: Kinderen als slachtoffer: Return to Sender: Henio niet gekend op dit adres...
    + Pedagogische toepassing: Een verloren jeugd
  • Fiche 5 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Het dagelijkse leven in Breendonk + Pedagogische toepassing
  • Fiche 6 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Er verschijnen 23 verdachten voor de krijgsraad van Mechelen wegens misdrijven gepleegd in het SS-Auffanglager + Pedagogische toepassing
  • Fiche 7 (pdf) Sporen van herinnering nr. 26 – Thema: Het beeld van het kind in de oorlog: Het geval Lidice (derde deel): Hoe kan men het onnoembare in een memoriaal verwerken?
    + Pedagogische toepassing: Hoe inspireren beelden van kinderen jou?
  • Fiche 8 (pdf) Sporen van herinnering nr. 27 – Grenzen in de Westelijke Balkan tijdens de Eerste Wereldoorlog EN De etnische minderheden binnen de Tweede Poolse Republiek
    + Pedagogische toepassing: Deel 1: van het ontstaan van het Duitse keizerrijk tot haar ondergang
  • Fiche 9 (pdf) Sporen van herinnering nr. 28 – De grenzen in het Westen van de Balkan tijdens het interbellum EN Het Generaal-gouvernement: De ‘Vierde’ Poolse Deling
    + Pedagogische toepassing: Deel 2: van de Weimarrepubliek tot de ondergang van Hitlers Nazi-Duitsland
  • Fiche 10 (pdf) Sporen van herinnering nr. 29 – Grenzen in de Westelijke Balkan. Van 1941 tot 2008 EN Het hedendaagse Polen. Haar gestolen grens en haar nieuw verworven grenzen
    + Pedagogische toepassing: Deel 3: Van een verdeeld Duitsland tot het huidige Duitsland
  • Fiche 11 (pdf) Sporen van herinnering nr. 30 – Volksverplaatsingen, vluchtelingen en staatlozen + Pedagogische toepassing
  • Fiche 12 (pdf) Sporen van herinnering nr. 31 – Het ene zeggen en het andere bedoelen: een lapsus, verdekte ontkenning of structureel racisme? Voor een goed begrip van het relaas achter de Rwandese genocide op de Tutsi's + Pedagogische toepassing
  • Fiche 13 (pdf) Sporen van herinnering nr. 32 – Riefenstahls ‘Triumph des Willens’ + Pedagogische toepassing: Rudolf Heß richt het woord tot het Duitse volk en de Führer
  • Fiche 14 (pdf) Sporen van herinnering nr. 33 – Het socialistisch realisme in de communistische dictaturen + Pedagogische toepassing: Wanneer censuur en propaganda de kunst aan banden leggen
  • Fiche 15 (pdf) Sporen van herinnering nr. 34 – Gewoon, om (mee) te lachen? + Pedagogische toepassing: Men mag gewoon met alles lachen …
  • Fiche 16 (pdf) Sporen van herinnering nr. 35 – 75 jaar: Bevrijding van de kampen + Pedagogische toepassing: Getuigen na de bevrijding
  • Fiche 17 (pdf) Sporen van herinnering nr. 36 – De Oder-Neissegrens, een conflictgrens tot de jaren 1990 + Pedagogische toepassing: Nieuwe geografische lijnen in Europa
 
Kosteloos abonnement op ons pedagogisch tijdschrift Sporen van herinnering