Bestel het volledige nummer

 

 

Editoriaal: Herinneringsreizen in vraag gesteld (pdf)

 

Dossier: Gevaarlijk spel tussen kunst en propaganda

Onder leiding van L. Jurgenson en P. Mesnard

 

Présentation (pdf) [Voorstelling]

 

Iveta Slavkova (HAR, Universiteit Paris-Ouest-Nanterre-La Défense): Le futurisme entre propagande et revendication libertaire (pdf) [Het futurisme tussen propaganda en extreem liberalisme]

  • .

 

Luba Jurgenson (Universiteit Paris-Sorbonne): La littérature factographique : propagande et débats sur le statut de l'oeuvre d'art en URSS à la fin des années 1920 (pdf) [Factografische literatuur: propaganda en debat over het statuut van de kunst in de USSR, eind jaren 1920]

  • .

 

Lada Umstätter (Conservator van het Museum voor Schone Kunsten van La Chaux-de-Fonds), Gabriel Umstätter (redacteur en curator van tentoonstellingen): De Lénine à Gueglov : les avatars du héros dans la statuaire soviétique et postsoviétique, de la construction à la fiction (pdf) [Van Lenin tot Gueglov: de incarnatie van de held in Sovjet- en postsovjetbeeldhouwkunst, van constructie tot fictie]

  • .

 

Vicente Sánchez-Biosca (Universiteit Valencia): La terreur en images : L’ « occupation rouge » dans la propagande franquiste pendant la guerre civile espagnole (pdf) [Terreur in beeld: De ‘rode bezetting’ in de Franco-propaganda tijdens de Spaanse burgeroorlog]

  • .

 

Claire Aslangul (Universiteit Paris-Sorbonne/IRICE): Le dessin animé : véhicule « idéal » des stéréotypes nazis (pdf) [De tekenfilm: een ‘ideaal’ medium om de naziclichés over te brengen]

  • .

 

Marnix Beyen (Universiteit Antwerpen): Le piège de l’essentialisme. Thyl Ulenspiegel entre littérature et propagande (pdf) [De val van het essentialisme. Tijl Uilenspiegel tussen literatuur en propaganda]

  • .

 

Geneviève Van Cauwenberge (Universiteit Luik): The Atomic Café : propagande ou contre-propagande ? (pdf) [The Atomic Café: propaganda of contrapropaganda?]

  • .

 

 

 

Varias

Dominique Soulès (Universiteit Lille 3): In Memoriam… La langue du souvenir dans le « Post-Exotisme » de Volodine (pdf) [In Memoriam… De taal van de herinnering in het ‘Post-Exotisme’ van Volodine]

  • .

 

Anneleen Spiessens (Hogeschool Gent): Gekleurd verleden: over geschiedenis, herinnering en mythe (pdf)

  • .

 

 

 

Boekhandel (pdf van de recensies)

Jacques Semelin, Face au totalitarisme, la résistance civile, Brussel, André Versaille, 2011.
Recensie in het Frans door Isabelle Galichon (Universiteit Blaise Pascal Clermont-Ferrant II)

  • Sarah Gensburger, Les Justes de France. Politiques publiques de la mémoire, Parijs, Sciences Po, 2010.
    Recensie in het Frans door Pierre Carrique (Internationaal College voor filosofie)
  • Jan Karski, Mon témoignage devant le monde. Histoire d’un État clandestin, Parijs, Robert Laffont, 2010.
    Recensie in het Frans door Ewa Bogalska-Martin (Universiteit Pierre Mendès-France, Grenoble 2 / Pacte-CNRS UMR 5194)
  • Larry May, Genocide. A normative account, Cambridge University, 2010.
    Recensie in het Frans door Daniel Acke (Vrije Universiteit Brussel)
  • Yervant Odian, Journal de déportation, Marseille, Parenthèses, 2010.
    Recensie in het Frans door Yves Ternon (Universiteit Montpellier III)
  • Alexandra Oeser, Enseigner Hitler. Les adolescents face au passé nazi en Allemagne. Interprétations, appropriations et usages de l’histoire, Parijs, Maison des sciences de l'homme, 2010.
    Recensie in het Frans door Anne Roche (Universiteit Aix-Marseille)
  • Juger Eichmann, Jérusalem, 1961
    Door Amandine Grillo (Katholieke Universiteit Louvain-la-Neuve)
  • Nancy Berthier, Fidel Castro. Arrêts sur images, Parijs, Ophrys, 2010.
    Recensie in het Frans door Vicente Sánchez-Biosca (Universiteit Valencia)
  • Emilio Crenzel (olv.), Los Desaparecidos en la Argentina. Memorias, representaciones e ideas (1983-2008), Buenos Aires, Biblios, 2010.
    Recensie in het Frans door Nadia Tahir (Universiteit Paris IV-Sorbonne)
  • Pierre Guyotat, Tombeau pour cinq cent mille soldats, Parijs, Gallimard, 1987.
    Recensie in het Frans door Yann Sarrat (Universiteit Blaise Pascal Clermont-Ferrand 2)