Redactioneel: 2021: de terugkeer van het obscurantisme? (Frédéric Crahay)
Kroniek
- Herdenking ‘Wat rest’: Materiële sporen van de ‘23 van Neurenberg’ (2000-2021) (Fabian Van Samang)
- Film De Oost: Een troebele blik op een al even troebele Nederlandse oorlogsgeschiedenis (Brecht Capiau)
De heruitgave van Peter van Dongens beeldroman Rampokan in 2018, David van Reybroucks Revolusi in 2020: het aantal publicaties in zowel de fictie als de non-fictie over de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog (1945-1949) stapelen zich op. Dit jaar kwam daar ook de film De Oost van Jim Taihuttu bij. In de rolprent zien we hoe Nederlandse troepen aankomen op Zuid-Celebes (het huidige Zuid- Sulawesi) om er orde op zaken te stellen. Waar Rampokan nog het superlatief ‘klassieker’ krijgt toebedeeld en Revolusi een ‘stem geeft aan de Indonesische verzuchtingen van toen’, zo wordt De Oost bedolven onder vitriool, niet in het minst door veteranen die de strijd zelf hebben meegemaakt. Een analyse van wellicht de meest controversiële oorlogsfilm bij onze noorderburen van de afgelopen maanden dringt zich op.
- Film Josep (Frédéric Crahay)
Een tekenfilm van een cartoonist over een cartoonist, die een stukje miskende geschiedenis weer tot leven brengt.
- Boek Transport XX: Bestemming Auschwitz (Mark De Geest)
Op 19 april 1943 overvallen drie jongemannen een trein die zopas vertrokken is vanuit de Dossinkazerne in Mechelen. Aan boord bevinden zich 1.631 Joden – mannen, vrouwen, kinderen – op weg naar Auschwitz. De drie jongemannen slagen erin zeventien mensen te laten ontsnappen. Hun actie is uniek in de geschiedenis van de Holocaust. Het is de enige keer dat een Jodentransport tijdens de Tweede Wereldoorlog wordt overvallen. Voor auteur Mark De Geest vormde deze overval de inspiratie voor een historische roman, ‘gebaseerd op ware feiten’. Wat zijn de feiten? En waar begint de fictie?
Herinneringswoorden
Portfolio: De Franse kampen van de Retirada (Erika Donis)
Interview: Kevin Prenger (afgenomen door Fabian Van Samang)
Dossier : 1918-1938: De politisering van de muziek in Europa
Dit dossier zal dieper ingaan op het gebruik en misbruik van de muziek door de politieke wereld tijdens het interbellum. Er zijn veel voorbeelden van hoe de politieke propaganda zich genesteld heeft in de Europese muziekcultuur.
- Inleiding: Gleichschaltung en muziek: beslist geen Blitzkrieg (Peter Malisse)
- Het politieke gebruik van de Duitse muziek en de opgang van het nazisme: Van Musik- naar Kulturbolschewismus (1920-1938) (Amaury du Closel)
- Muziek en austrofascisme in Wenen (1934-1938) (Didier Francfort)
- Otto Klemperer en de politieke gebeurtenissen in Europa tussen 1918 en 1938 (Philippe Olivier)
- Searching for Lost Music (Francesco Lotoro)
- Hermann Leopoldi and the Buchenwald Hymn (Ronald Leopoldi)
Varia
Herinneringsplek
- De Jodensavanne. Ontstaan, geschiedenis en behoud van een Joodse site in Suriname (Kathleen Gijssels en Harold Sijlbing)
BoekenplankNiet te missen