Stichting Auschwitz - Pedagogische fiches
Pedagogische fiches
Hieronder vindt u de pedagogische fiches terug in PDF-formaat zoals ze werden gepubliceerd in ons tijdschrift Sporen van herinnering:

  • Fiche 1 (pdf) Sporen van herinnering nr. 19: Hoe vrij zijn wij? Hoe vrij willen wij zijn? + Pedagogische toepassing
  • Fiche 2 (pdf) Sporen van herinnering nr. 21: Is een mens maar 60 000 RM waard?
    + Pedagogische toepassing: Is een mens maar 60 000 RM waard?

2017(Thema ‘Een verloren jeugd’)
  • Fiche 3 (pdf) Sporen van herinnering nr. 23 – Thema: Geredde kinderen: Ontvoerde kinderen van Lidice overleefden de slachting. Maar werden zij daarom gered?
    + Pedagogische toepassing: Martelarendorpen
  • Fiche 4 (pdf) Sporen van herinnering nr. 24 – Thema: Kinderen als slachtoffer: Return to Sender: Henio niet gekend op dit adres...
    + Pedagogische toepassing: Een verloren jeugd
  • Fiche 5 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Het dagelijkse leven in Breendonk + Pedagogische toepassing
  • Fiche 6 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Er verschijnen 23 verdachten voor de krijgsraad van Mechelen wegens misdrijven gepleegd in het SS-Auffanglager + Pedagogische toepassing
  • Fiche 7 (pdf) Sporen van herinnering nr. 26 – Thema: Het beeld van het kind in de oorlog: Het geval Lidice (derde deel): Hoe kan men het onnoembare in een memoriaal verwerken?
    + Pedagogische toepassing: Hoe inspireren beelden van kinderen jou?

2018 (Thema ‘Grenzen’)
  • Fiche 8 (pdf) Sporen van herinnering nr. 27 – Grenzen in de Westelijke Balkan tijdens de Eerste Wereldoorlog EN De etnische minderheden binnen de Tweede Poolse Republiek
    + Pedagogische toepassing: Deel 1: van het ontstaan van het Duitse keizerrijk tot haar ondergang
  • Fiche 9 (pdf) Sporen van herinnering nr. 28 – De grenzen in het Westen van de Balkan tijdens het interbellum EN Het Generaal-gouvernement: De ‘Vierde’ Poolse Deling
    + Pedagogische toepassing: Deel 2: van de Weimarrepubliek tot de ondergang van Hitlers Nazi-Duitsland
  • Fiche 10 (pdf) Sporen van herinnering nr. 29 – Grenzen in de Westelijke Balkan. Van 1941 tot 2008 EN Het hedendaagse Polen. Haar gestolen grens en haar nieuw verworven grenzen
    + Pedagogische toepassing: Deel 3: Van een verdeeld Duitsland tot het huidige Duitsland
  • Fiche 11 (pdf) Sporen van herinnering nr. 30 – Volksverplaatsingen, vluchtelingen en staatlozen + Pedagogische toepassing

2019 (Thema ‘Propaganda’)
  • Fiche 12 (pdf) Sporen van herinnering nr. 31 – Het ene zeggen en het andere bedoelen: een lapsus, verdekte ontkenning of structureel racisme? Voor een goed begrip van het relaas achter de Rwandese genocide op de Tutsi's + Pedagogische toepassing
  • Fiche 13 (pdf) Sporen van herinnering nr. 32 – Riefenstahls ‘Triumph des Willens
     + Pedagogische toepassing: Rudolf Heß richt het woord tot het Duitse volk en de Führer
  • Fiche 14 (pdf) Sporen van herinnering nr. 33 – Het socialistisch realisme in de communistische dictaturen
     + Pedagogische toepassing: Wanneer censuur en propaganda de kunst aan banden leggen
  • Fiche 15 (pdf) Sporen van herinnering nr. 34 – Gewoon, om (mee) te lachen?
     + Pedagogische toepassing: Men mag gewoon met alles lachen …

2020 (Thema ‘De bevrijding’)
  • Fiche 16 (pdf) Sporen van herinnering nr. 35 – 75 jaar: Bevrijding van de kampen
     + Pedagogische toepassing: Getuigen na de bevrijding
  • Fiche 17 (pdf) Sporen van herinnering nr. 36 – De Oder-Neissegrens, een conflictgrens tot de jaren 1990
     + Pedagogische toepassing: Nieuwe geografische lijnen in Europa
  • Fiche 18 (pdf) Sporen van herinnering nr. 37 – Nieuwe geografische lijnen in de wereld: De bevrijding van China, de geopende weg voor dictator Mao Zedong
     + Pedagogische toepassing: Nieuwe geografische lijnen in de wereld
  • Fiche 19 (pdf) Sporen van herinnering nr. 38 – Getuigen na de bevrijding: ‘Niemand had zin om naar ons te luisteren’ (Simone Veil)
     + Pedagogische toepassing: Het belang van de getuigenissen van overlevenden

2021-2022 (Thema ‘Verzet’)
  • Fiche 20 (pdf) Sporen van herinnering nr. 41 – Verzet onder de bevolking
    + Pedagogische toepassing: “(...) de droom van mijn leven is werkelijkheid geworden. Il leefde om de Joodse verdediging in het getto in al zijn grootsheid en pracht te zien” (Mordechaj Anielewicz)
  • Fiche 21 (pdf) Sporen van herinnering nr. 42 – Verzet in de kampen
  • + Pedagogische toepassing: Mede dankzij het verzet van Francisco Boix, werden 61 beulen veroordeeld tijdens het eerste proces van Mauthausen in 1946
  • Fiche 22 (pdf) Sporen van herinnering nr. 43 – Religiositeit als passief verzet tegen het nazisme
    + Pedagogische toepassing: Het Lichtfeest als verzetssymboliek tegen het nazisme
  • Fiche 23 (pdf) Sporen van herinnering nr. 44 – Herdenken van het Verzet  Het monument voor Joodse Verzetsstrijders bij het Nationaal Gedenkteken der Joodse Martelaren van België in Anderlecht
    + Pedagogische toepassing: Het station van Boortmeerbeek en het Atelier Marcel Hastir

2022-2023 (Thema ‘De daders’)
  • Fiche 24 (pdf) Sporen van herinnering nr. 45 – De daders deel 1
    + Pedagogische toepassing: Raken we niet al te gefascineerd door de figuur van de beul?
  • Fiche 25 (pdf) Sporen van herinnering nr. 46 – De daders deel 2
    + Pedagogische toepassing: De beulen die met gemak hun verantwoordelijkheid ontkenden en zij die trots waren op hun ‘werk’
  • Fiche 26 (pdf) Sporen van herinnering nr. 47 – De ontwikkeling van het klassieke daderonderzoek sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog
    + Pedagogische toepassing: De ondertitel van Hannah Arendt’s boek over Eichmann luidde: De banaliteit van het kwaad
  • Fiche 27 (pdf) Sporen van herinnering nr. 48 – De ontwikkeling van het klassieke daderonderzoek sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog (2)
    + Pedagogische toepassing: Milgram deed een aantal experimenten i.v.m. potentiële daders

2023-2024 (Thema ‘Zich heropbouwen’)
  • Fiche 28 (pdf) Sporen van herinnering nr. 49 – Ondergedoken kideren
    + Pedagogische toepassing
  • Fiche 29 (pdf) Sporen van herinnering nr. 50 – Overlevenden van de kampen
    + Pedagogische toepassing : Kan heropbouw komen door schadevergoeding? De rol van de Claims Conference in het bestaan van de overlevenden
  • Fiche 30 (pdf) Sporen van herinnering nr. 51 – Weduwen en weeskinderen
    + Pedagogische toepassing

2024-2025 (Thema ‘De moord op de ‘nuttelozen’ ’)
  • Fiche 31 (pdf) Sporen van herinnering nr. 53 – De moord op de ‘nuttelozen’ Deel 1
    + Pedagogische toepassing
  • Fiche 32 (pdf) Sporen van herinnering nr. 54 – De moord op de ‘nuttelozen’ Deel 2
    + Pedagogische toepassing: De rassenpolitiek in nazi-Duitsland als pseudo-intellectuele basis van de naziperitocide
 

Contact

Stichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis
Wolstraat 17/Bus 50 – B-1000 Brussel
  +32 (0)2 512 79 98
  info@auschwitz.be
KBO Stichting Auschwitz: 0876787354
KBO Auschwitz in Gedachtenis: 0420667323

Kantoren geopend van maandag t/m vrijdag tussen 9u30 en 16u30.
Raadpleging ter plaatse enkel op afspraak.

fbytininstagram logo

Lid worden

Wilt u lid worden van de vzw Auschwitz in Gedachtenis, deelnemen aan haar activiteiten of gewoon haar werking ondersteunen, contacteer ons en stort € 40 op rekeningnummer IBAN: BE55 3100 7805 1744 – BIC: BBRUBEBB.
Elke gift van meer dan € 40 geeft recht op een belastingvermindering in België.

Schrijf in

op onze nieuwsbrief in het Nederlands
captcha 
Ik ga akkoord met Privacy beleid
De website van vzw Auschwitz in Gedachtenis en van de Stichting Auschwitz maakt gebruik van cookies om het surfen op de site te vergemakkelijken en om bepaalde functies toe te laten. Door de website verder te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.