Stichting Auschwitz - 2019 – 1918-1938: De politisering van de muziek in Europa
2019 – 1918-1938: De politisering van de muziek in Europa

De vzw Auschwitz in Gedachtenis, Stichting Auschwitz en het Forum Voix étouffées sloegen de handen in elkaar voor de organisatie van het internationale colloquium ‘1918-1938: De politisering van de muziek in Europa’ in het CEGESOMA in Brussel, op 9 en 10 november 2019.

muziek-2019-concert-webDit colloquium behandelde het gebruik van de muziek voor politieke doeleinden tijdens het Interbellum.
De talrijke voorbeelden belichtten hoe de politieke propaganda zijn weg vond in de Europese muzikale cultuur.

De interventies in het Engels en het Frans werden simultaan naar het Nederlands getolkt.

Programma:

zaterdag 9 november 2019 – 9 tot 12 uur

  • Sylvain Schirmann, Het interbellum: een onmogelijke pacificatie? [FR]
  • Amaury du Closel, Muzikaal bolsjewisme [FR]
  • Werner Grünzweig, Artur Schnabel en Hanns Eisler: Hoe zij van plan waren de wereld te veranderen – maar zeer verschillende artistieke richtingen opgingen. [ENG]
  • Michael Haas, De visie van het Salzburg Festival op de Oostenrijkse identiteit en de onvoorziene gevolgen daarvan. [ENG]

 

zaterdag 9 november 2019 – 14 tot 17 uur

  • Didier Francfort, Muziek en austrofascisme in de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. [FR]
  • David Catchpole, De maatschappij (her)vormt Opera: Conservatieve politiek en de samenwerking tussen Egon Wellesz en Hugo von Hofmannsthal. [ENG]
  • Cécile Quesney, Franse componisten aanwezig op de Mozartmaand in Wenen in 1941. [FR]
  • Philippe Olivier, Otto Klemperer in het licht van de politieke gebeurtenissen in Europa tussen 1918 en 1938. [FR]

 

zondag 10 november 2019 – 9 tot 12 uur

  • Nicolas Dufetel, Hoe Mustafa Kemal (Atatürk) tussen 1923 en 1928 de Europese klassieke muziek naar zijn land bracht. [FR]
  • Francisco Parralejo-Masa, Antisemitisme en sefardisch erfgoed in de Spaanse muziekhistoriografie (1918-1936). [ENG]
  • Yolanda Acker, De politisering van de muziek in het Republikeinse Spanje tijdens de Spaanse Burgeroorlog. [ENG]
  • Maria Belen Perez Castillo, Muziek, politiek en propaganda in de gevangenissen van Franco (1937-1939). [ENG]
  • Elsa Calero-Carramolino, ‘Devant cette nuit chargée de signes et d’étoiles’: de laatste liedboeken uit de Spaanse Burgeroorlog. Van het slagveld tot de Marx and Memorial Library en de Worker’s School van Londen. [ENG]


Met de steun van het Oostenrijks Cultureel Forum.
logo oostenrijks cultureel forum

De interventies


F. Crahay & A. du Closel, Openingstoespraak - 2019-11

F. Crahay & A. du Closel, Openingstoespraak - 2019-11
S. Schirmann - Het interbellum: een onmogelijke pacificatie? - 2019-11
A. du Closel - Muzikaal bolsjewisme - 2019-11
W. Gruenzweig - Artur Schnabel en Hanns Eisler - 2019-11
M. Haas - De visie van het Salzburg Festival op de Oostenrijkse identiteit - 2019-11
D. Francfort - Wenen: het muzikale leven onder het austrofascisme (1933-1938) - 2019-11
D. Catchpole - De maatschappij (her)vormt Opera - 2019-11
C. Quesney - Mozart 1941: Muziek, propaganda en Frans-Duitse samenwerking - 2019-11
P. Olivier - Otto Klemperer in het licht van de politieke gebeurtenissen in Europa tussen - 2019-11
N. Dufetel - Hoe Mustafa Kemal de Europese klassieke muziek naar zijn land bracht - 2019-11

Contact

Stichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis
Wolstraat 17/Bus 50 – B-1000 Brussel
  +32 (0)2 512 79 98
  info@auschwitz.be
KBO Stichting Auschwitz: 0876787354
KBO Auschwitz in Gedachtenis: 0420667323

Kantoren geopend van maandag t/m vrijdag tussen 9u30 en 16u30.
Raadpleging ter plaatse enkel op afspraak.

fbytininstagram logo

Lid worden

Wilt u lid worden van de vzw Auschwitz in Gedachtenis, deelnemen aan haar activiteiten of gewoon haar werking ondersteunen, contacteer ons en stort € 40 op rekeningnummer IBAN: BE55 3100 7805 1744 – BIC: BBRUBEBB.
Elke gift van meer dan € 40 geeft recht op een belastingvermindering in België.

Schrijf in

op onze nieuwsbrief in het Nederlands
captcha 
Ik ga akkoord met Privacy beleid