Stichting Auschwitz - Pedagogie
Pedagogische fiches

Project ‘Als keien konden praten’

 als keien konden pratenDe in de Brusselse voetpaden bevindende struikelstenen vormen een nieuwe rondleiding voor klassen van het secundair onderwijs.

Een georganiseerde alternatieve stadswandeling focaliseert zich op de personen achter deze struikelstenen: hun specifieke verhalen vormen een beeld van een actief leven en een bruisende buurt.

Gedetailleerde presentatie (pdf)

Leerkrachten met interesse kunnen contact opnemen via mail met Johan Puttemans.

 









Oproep aan leerkrachten: ‘Tolerantie: een gebrek aan respect?’

tolerantie gebrek respect webDaar waar ‘tolerantie’ niet toereikend is om het anders zijn te respecteren, kan intolerantie leiden tot vernedering, intimidatie, uitsluiting en zelfs tot deportatie en uitroeiing.

Op weg naar burgerzin in tien stappen
Tien foto’s, filmpjes of tekeningen, tien stappen dus om samen met de klas op pad te gaan naar burgerzin toe. Dit nieuwe pedagogische werkstuk van de vzw Auschwitz in Gedachtenis behandelt tien thema's met betrekking tot respect en de problematiek tot wat een gebrek aan tolerantie kan leiden.

Gedetailleerde presentatie (pdf)

De vzw Auschwitz in Gedachtenis wil deze tien thematische lessen het liefst laten opmaken door mensen die op het terrein staan en die weten wat er leeft onder de jongeren. Dus indien jij als leerkracht hieraan graag wil meewerken, ben je van harte welkom.

Leerkrachten met interesse kunnen contact opnemen via mail met Georges Boschloos.

 




 

 
Pedagogische fiches van Sporen van herinnering

Hieronder vindt u de pedagogische fiches terug in PDF-formaat zoals ze werden gepubliceerd in ons tijdschrift Sporen van herinnering:

  • Fiche 1 (pdf) Sporen van herinnering nr. 19: Hoe vrij zijn wij? Hoe vrij willen wij zijn? + Pedagogische toepassing
  • Fiche 2 (pdf) Sporen van herinnering nr. 21: Is een mens maar 60 000 RM waard?
    + Pedagogische toepassing: Is een mens maar 60 000 RM waard?
  • Fiche 3 (pdf) Sporen van herinnering nr. 23 – Thema: Geredde kinderen: Ontvoerde kinderen van Lidice overleefden de slachting. Maar werden zij daarom gered?
    + Pedagogische toepassing: Martelarendorpen
  • Fiche 4 (pdf) Sporen van herinnering nr. 24 – Thema: Kinderen als slachtoffer: Return to Sender: Henio niet gekend op dit adres...
    + Pedagogische toepassing: Een verloren jeugd
  • Fiche 5 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Het dagelijkse leven in Breendonk + Pedagogische toepassing
  • Fiche 6 (pdf) Sporen van herinnering nr. 25 (speciale editie over Breendonk): Er verschijnen 23 verdachten voor de krijgsraad van Mechelen wegens misdrijven gepleegd in het SS-Auffanglager + Pedagogische toepassing
  • Fiche 7 (pdf) Sporen van herinnering nr. 26 – Thema: Het beeld van het kind in de oorlog: Het geval Lidice (derde deel): Hoe kan men het onnoembare in een memoriaal verwerken?
    + Pedagogische toepassing: Hoe inspireren beelden van kinderen jou?
  • Fiche 8 (pdf) Sporen van herinnering nr. 27 – Grenzen in de Westelijke Balkan tijdens de Eerste Wereldoorlog EN De etnische minderheden binnen de Tweede Poolse Republiek
    + Pedagogische toepassing: Deel 1: van het ontstaan van het Duitse keizerrijk tot haar ondergang
  • Fiche 9 (pdf) Sporen van herinnering nr. 28 – De grenzen in het Westen van de Balkan tijdens het interbellum EN Het Generaal-gouvernement: De ‘Vierde’ Poolse Deling
    + Pedagogische toepassing: Deel 2: van de Weimarrepubliek tot de ondergang van Hitlers Nazi-Duitsland
  • Fiche 10 (pdf) Sporen van herinnering nr. 29 – Grenzen in de Westelijke Balkan. Van 1941 tot 2008 EN Het hedendaagse Polen. Haar gestolen grens en haar nieuw verworven grenzen
    + Pedagogische toepassing: Deel 3: Van een verdeeld Duitsland tot het huidige Duitsland
  • Fiche 11 (pdf) Sporen van herinnering nr. 30 – Volksverplaatsingen, vluchtelingen en staatlozen + Pedagogische toepassing
  • Fiche 12 (pdf) Sporen van herinnering nr. 31 – Het ene zeggen en het andere bedoelen: een lapsus, verdekte ontkenning of structureel racisme? Voor een goed begrip van het relaas achter de Rwandese genocide op de Tutsi's + Pedagogische toepassing
  • Fiche 13 (pdf) Sporen van herinnering nr. 32 – Riefenstahls ‘Triumph des Willens’ + Pedagogische toepassing: Rudolf Heß richt het woord tot het Duitse volk en de Führer
  • Fiche 14 (pdf) Sporen van herinnering nr. 33 – Het socialistisch realisme in de communistische dictaturen + Pedagogische toepassing: Wanneer censuur en propaganda de kunst aan banden leggen
  • Fiche 15 (pdf) Sporen van herinnering nr. 34 – Gewoon, om (mee) te lachen? + Pedagogische toepassing: Men mag gewoon met alles lachen …
 
 
 
De inhoud, aangekondigd in de Sporen van herinnering nr. 25 (in de speciale editie over Breendonk) zal binnenkort online verschijnen.

Contact

Stichting Auschwitz – vzw Auschwitz in Gedachtenis
Wolstraat 17/Bus 50 – B-1000 Brussel
  +32 (0)2 512 79 98
  info@auschwitz.be
KBO Stichting Auschwitz: 0876787354
KBO Auschwitz in Gedachtenis: 0420667323

Kantoren geopend van maandag t/m vrijdag tussen 9u30 en 16u30.
Raadpleging ter plaatse enkel op afspraak.

fbytininstagram logo

Lid worden

Wilt u lid worden van de vzw Auschwitz in Gedachtenis, deelnemen aan haar activiteiten of gewoon haar werking ondersteunen, contacteer ons en stort € 40 op rekeningnummer IBAN: BE55 3100 7805 1744 – BIC: BBRUBEBB.
Elke gift van meer dan € 40 geeft recht op een belastingvermindering in België.

Schrijf in

op onze nieuwsbrief in het Nederlands
captcha 
Ik ga akkoord met Privacy beleid
De website van vzw Auschwitz in Gedachtenis en van de Stichting Auschwitz maakt gebruik van cookies om het surfen op de site te vergemakkelijken en om bepaalde functies toe te laten. Door de website verder te gebruiken, gaat u akkoord met het gebruik van cookies.